19 okt Interne communicatie: hoe krijg je je collega’s in beweging?
Jij en je collega’s moeten gezonder leven, afval scheiden, 10.000 stappen lopen, aan de studie of een training volgen. De directie wil de medewerkers in beweging zetten. En jij, als medewerker interne communicatie, JIJ bent the messenger. Maar wijzende vingertjes die vertellen wat iedereen moet doen, daar kun je echt niet mee aankomen. Je collega’s weten zelf wel wat goed voor ze is. Toch kun je met interne communicatie meer bereiken dan je denkt. Als je het maar brengt vanuit het juiste perspectief.
1. Breng de boodschap niet van boven, maar van opzij
Laat niet de directie aan het woord, maar collega’s. Wanneer je collega in hetpersoneelsmagazine trots vertelt dat ze aan het trainen is voor een triatlon, dan is dat een interessanter en inspirerender verhaal dan een directeur die uitlegt waarom sporten zo belangrijk is.
2. Extra!
Zie al die doelen die het bedrijf stelt voor de medewerkers niet als moetjes maar als cadeautjes. Kansen om samen iets goeds te doen. Wanneer je de nieuwe gratis e-learnings presenteert als een gratis extraatje, zullen je collega’s het interessanter vinden dan wanneer je het presenteert als verplichte kost die voor een bepaalde datum afgerond moet zijn.
3. Maak er een feestje van
Probeer je collega’s te verleiden, door het gewenste gedrag leuker te maken. Koppel er een actie of een wedstrijd aan waar een leuke prijs mee te winnen valt.
4. Benoem ook de nadelen
Nieuw gedrag stimuleren, op welk vlak dan ook is lastig. De mens is een gewoontedier. Als je weet dat een verandering veel vraagt van je collega’s, benoem dit dan ook. Vertel eerlijk dat het bijvoorbeeld lastig is om voortaan afval te scheiden of om staand te vergaderen. Zo herkent de lezer zichzelf in je boodschap. Natuurlijk benoem je ook wat de voordelen zijn waarom je hier samen aan werkt. Het liefst laat je dit alles vertellen door een collega die er eerst wat moeite mee had, maar nu al heel enthousiast is en succes heeft geboekt.
5. Luister naar de bezwaren van medewerkers en speel daarop in
Wanneer je ook collega’s aan het woord laat die hun bezwaren delen, dan helpt dat om je communicatie nog beter af te stemmen. Wanneer collega’s bijvoorbeeld denken dat de online opleidingen die ze moeten gaan volgen teveel tijd kosten, dan kun je in je communicatie telkens duidelijk vermelden dat de online opleidingen maar een half uur per week van hun tijd zullen kosten.
6. Laat zien welke voorzieningen je organisatie aanbiedt om het makkelijker en leuker te maken.
Wil jouw organisatie dat medewerkers vitaal blijven en meer bewegen? Laat dan zien welke voorzieningen er zijn om bewegen makkelijker te maken. Misschien is er een inpandige fitnessruimte, een tafeltennistafel, korting op de sportschool, een fietsregeling. Veel collega’s zullen de voorzieningen wel kennen, maar door ze vaker als interessant extraatje onder de aandacht te brengen, zullen ze er eerder aan denken om ze ook te gebruiken.